Hickorygolf 2024

Hickorygolf

Välkommen till att spela golf med gamla
klubbor som har hickoryskaft.

Man gör det visserligen inte lättare för sig med hickoryklubbor – men roligare, eftersom det ger golfen en ny dimension.
Att plocka upp en hundra år gammal klubba ur bagen och sedan träffa bollen rent, då blir man jätteglad och när man inte gör det, så kan man skylla på klubborna.

Hickoryklubbor brukar kunna berätta en spännande livshistoria, eftersom de oftast är märkta med den ursprungliga klubbprons och golfklubbens namn samt när det gäller järnklubborna, smedens cleekmark/bomärke.

Järnklubbor, Sveriges första Pro, Edwin ”Ted” Roberts på Stockholms GK, Första ägare med initialerna ”EJV”

Här kan du läsa mer om golfens historia

2024
Vi spelar en veckovis tävling på Långe Erik på tisdagseftermiddagar. Tävlingen, som brukar samla 5–10 deltagare, har går över 12-13 hål och formatet är varierande men är alltid någon form av lagtävling. Tävlingarna har avslutats med samkväm i restaurangen eller på terrassen.
Det sociala är lika viktigt som det faktiska tävlandet.

Även 2024 genomför vi den återkommande poängbogeytävlingen Peter Nordwalls Vandringspris där vem som helst får anmäla sig. Värt att notera är att vandringspriset aldrig lämnar Öland utan hänger till beskådande utanför kansliet.

I slutet på maj genomförs Slaget om Stora Alvaret, en återkommande lagmatchtävling mellan Ekerum GK’s Hickory Sällskap och Södra Ölands Hickory Sällskap. Tävlingen spelas på LinksGolf Öland (Grönhögen) och formatet är Fyrboll bästboll/sämstboll med Sunningdaleregler (vilket innebär att när ett lag blir 2 upp eller mer, så lämnas ett slag på det följande hålet).

Ett ytterligare tävlingsmoment under året är Hickory Foursome Cup, som är som det låter, en cup-tävling i Foursomeformat med lottade lag. Segrare 2023 blev Kaj Lenner och Peter Nordwall

Vandringspriset för Foursome Cup, som donerats av Björn Krouthén och tidigare segraren i Svenska Golfhistoriska Sällskapets Hickorymästerskap, Per.G.Nyman, Växjö GK, finns att beskåda utanför kansliet.

Vi uppmuntrar tidsenlig klädsel vid evenemangen men det har inte varit något krav!

Vi har ett låne-set med Hickoryklubbor som vem som vill kan låna under säsongen för att prova på.

Hickorygolf
– Golf as it used to be played
– Golf as it was meant to be played

Varmt välkomna att prova på, kontakta någon av oss!

Med bästa Hickory Golf Hälsningar

Björn Krouthén, 070-595 70 86