Antidoping

Ekerum GK tar starkt avstånd från all form av otillåten doping

Du omfattas av dopingreglerna
Som medlem i Ekerum GK omfattas du av Antidoping Sverige AB (ADSE) och Riksidrottsförbundets (RF) stadgar och antidopingreglemente.
Du som är medlem är skyldig att känna till dopingreglerna, t ex WADA:s dopinglista, dispensregler och skyldighet att ställa upp på dopingkontroll.
Ledare och funktionärer i klubben omfattas också av dopingreglerna, men då handlar det om att de inte får medverka till att idrottsutövare dopas eller försvåra för dopingkontrollfunktionärer vid dopingkontroll.
www.rf.se och www.antidoping.se finns alla dopingregler och mängder med fakta, statistik och lästips.

Vad menas med doping
Med doping menas bruk av de substanser eller metoder som är förbjudna enligt den lista som World Anti-Doping Agency (WADA) upprättat.

Du kan dopingtestas
Som medlem i Ekerum GK kan du bli utvald till dopingkontroll.
För att veta dina rättigheter och skyldigheter läs RF:s folder ”Dopingkontroll-dina rättigheter och skyldigheter

Läkemedel
Det är viktigt att kontrollera om ditt läkemedel är dopningsklassat. Det gör du enklast i ”Röd-gröna” listan.
Vid sökning får man svar om de läkemedel man skriver in är dopningsklassat eller inte.

Dispens
Elitidrottare måste normalt ansöka om dispens vid behandling med dopingklassade läkemedel. Idrottare på lägre nivå och motionärer omfattas av en generell dispens som ger dem rätt att utan ansökan använda läkemedel om det finns medicinska behov.
Fullständiga dispensregler och ansökningshandlingar finns på www.rf.se

Kosttillskott
RF och ADSE avråder från bruk av kosttillskott på annat än rent medicinska grunder.
Många preparat på marknaden är otillräckligt kontrollerade och det har visat sig att de kan innehålla dopingklassade och hälsovådliga substanser.
Eftersom du är ytterst ansvarig vad du stoppar i dig, tar du alltid kosttillskott på egen risk.

Vaccinerad
Ekerum GK är vaccinerad mot doping, enligt RF:s upplägg.
Vill du veta mer om konceptet ”Vaccinera klubben mot doping” går du in på www.rf.se/vaccinera

Antidopingplan
I Ekerum GK:s Antidopingplan kan du läsa mer om hur vi arbetar för att förebygga doping i vår verksamhet och hur vi bemöter akuta situationer.

Nyttiga dokument

Antidopingplan for Ekerum GK