Robotgräsklippare

.

På senare tid har det kommit flera frågor om vad som händer när spelet påverkas av våra robotgräsklippare.

Sammanfattningsvis gäller följande:
1. Spelad boll träffar robotgräsklippare.
Bollen spelas som den ligger. Om man inte kan hitta bollen får man i vanlig ordning slå om med ett slags plikt.

2. Bollen hamnar på robotgräsklipparen som åker iväg med bollen.
Man får försöka identifiera en referenspunkt på marken rakt under bollen där den stannade på klipparen. Sedan droppar man bollen (eller annan boll) inom en klubblängd från denna referenspunkt (ej närmare hål). Ingen plikt.

3. Bollen hamnar intill en stillastående robotgräsklippare.
Klipparen räknas då som ett oflyttbart tillverkat föremål.
Man identifierar i så fall en referenspunkt (ej närmare hål) där vare sig sving eller stans störs av klipparen. Sedan droppar man i vanlig ordning inom en klubblängd. Ingen plikt.

4. Robotgräsklipparen kör över bollen och tar den med sig en bit.
Har klipparen rubbat en boll i vila ska bollen återplaceras.

Bo Faxén
Författare