Ölänning får svensk golfs finaste utmärkelse

."Ölänning får svensk golf finaste utmärkelse"

Håkan Herne, Ekerums Golfklubb tilldelas svensk golfs finaste utmärkelse, guldmärket, efter många år som ledare, domare och regelexpert inom öländsk golf.

81-årige Håkan Herne har på många olika sätt varit verksam inom golfen på Öland sedan han 1955 flyttade till ön. I samma veva började han spela golf och blev medlem i Ekerums Golfklubb.

De senaste 25 åren har han haft ansvaret för alla Ölands golfklubbars lokala regler, ordningsföreskrifter och banmarkeringar samt varit domare på i stort sett varenda större golftävling på Öland.

Nu har Herne tilldelats Svenska golfförbundet guldmärke för sitt långa arbete inom golfen. I motiveringen nämns bland annat hans arbete som domare, hans regelarbete och hans översättningsarbete.

– Det är förbundets i särklass högsta utmärkelse. 58 stycken har delats ut och Kalmar GK:s legendariske ordförande Arne Lindström fick nummer tolv. I min värld innebär det att skulle kunna få spela på vilken bana som helst i världen. Men nu kan jag inte spela längre på grund av sjukdom, säger Håkan Herne som fyllt 81 år.

Han har varit förbundsdomare i nästan 20 år men slutade med det för några år sedan då hälsan inte längre tillåter det.

– Det går inte att döma 12-14 timmar per dag längre. Men jag gjorde nyligen det årliga testet som alla domare måste göra. Det är roligt att hålla kontakten med sporten fortfarande.

Herne grundade Infobanken, där Sveriges 500 golfklubbar kan gå in och se de korrekta skrivningar av lokala regler, tävlingsvillkor och ordningsföreskrifter för att sedan plocka de som är aktuella till den egna klubben utan att behöva skapa texterna själva.

Det arbetet tas också upp i motiveringen.

– De flesta vill spela golf, men inte hålla på med det administrativa. Detta underlättar arbetet för den på de olika klubbarna som jobbar med det lokala regelverket, säger Herne.

På senare år har Håkan Herne jobbat mycket med översättningsarbeten, bland annat med golfens nya regelverk som kom 2019.

– Sverige är det enda landet i världen som har tagit fram en fullständig översättning av regelverket. Det är den största förändringen av regelverket som gjort på 50 år, 32 regler har blivit 24.

– Det handlar till stor del om att göra det enklare och smidigare på golfbanorna. Bland annat får man leta efter en bortslagen boll i maximalt tre minuter istället för fem som det var tidigare. Bara förra året började 50 000 svenskar att spela golf. Så det är många nybörjare ute på banorna och då gäller det att ha enkla och handfasta regler.

Håkan Herne har spelat golf sedan 1956 och det har verkligen hänt mycket med sporten på de 65 åren.

– Under de åren har framför allt teknikutvecklingen varit stor. Just nu pågår en diskussion om att minska slaglängden. Idag slår många så långt att de når green på par fyra på ett slag.

– Det är inte lätt men det gäller att försöka samordna producenternas inställning till att ändra på klubbor och bollar så att det inte går att slå lika långt som idag.

Foto: Kenth Jönsson
Text: Andreas Yngvesson