Planering inför nästa års tävlingar i full gång!

Den 20 september hade tävlingskommittén möte tillsammans med de som under året ansvarat för olika delar av tävlingsverksamheten under 2017. Målsättningen med mötet var att följa upp erfarenheter från året samt att planera inför 2018 års tävlingsverksamhet.

Årets stora händelse var SM Äkta Makar / Sambor 100+ med 312 deltagare ett arrangemang där klubben mobiliserade 22 funktionärer som gjorde att det trots 100 mm regn de 2 första dagarna kunde genomföras på ett bra sätt. Hjärtgolfen, ett annat större evenemang blev också lyckat med ett stort startfält där intäkterna gick till forskning om kvinnors hälsa.

Den “normala” tävlingsverksamheten med 16 st öppna tävlingar, seniorgolf, onsdagsgolf, herrgolf och damgolf har flutit på bra. Glädjande är att konstatera att Herrgolfen och damgolfen har ökat antalet deltagare betydligt jfr med föregående år.

Nästa år kommer Ekerumsveckan som vanligt att gå av stapeln veckan efter midsommar med tävlingar söndag, måndag tisdag och torsdag. Fredagen denna vecka planerar vi för ett Ekerumsmästerskap för medlemmar med 4 klasser och en Openklass där vi utser en klubbmästare. Efter tävlingen blir det en grillbuffé. Förhoppningsvis ska detta arrangemang locka många av våra medlemmar att deltaga. En projektgrupp har bildats för att planera för detta arrangemang. Vi återkommer på vår hemsida samt via nyhetsbrev med ytterligare information om detta.

En annan nyhet är att vi veckan före midsommar planerar för en tävling för elitspelare – Ekerum Open. Förhoppningsvis kommer 78 stycken spelare av hög klass att spela under 2 dagar på Ekerum. Tävlingen ingår i Svenska golfförbundets ranking av spelare och innehåller prispengar.

Vi planerar också för att starta en matchspelsserie där vi ska försöka återväcka en tradition från tidigare inom klubben där man spelade om Presidentcuppokalen som finns i vårt kansli. Vi återkommer med mer information om detta.

Finns det ytterligare synpunkter på vad vi i tävlingskommittén bör fundera på inför nästa säsong är ni hjärtligt välkomna att höra av er till undertecknad alternativt Karl-Martin Härström eller Leif Mellqvist.

Vid pennan / Rolf Gustafsson